Algemene voorwaarden
1 Definities
2 Toepassingsgebied
3.Prijslijst
Een belangrijk maandelijks e-logistiek aanbod met een minimale verbintenis van 12 maanden Supply packs:
Ontvangst en geautomatiseerde opslag, - Picking opslag, - Ordervoorbereiding, - Verpakking (inclusief enveloppen, dozen en opvulling), - Inrichtingskosten, parametrisatie van de klantenzone op ons Disgrobel platform online en opleiding voor 2u00. - Toegang tot onze onderhandelde leveringstarieven.
4. Verplichtingen van de Dienstverlener
5 Verplichtingen van de Klant
5.1- De Klant verbindt zich ertoe om :
a- één of meer contactpersonen aanwijzen en de Dienstverlener hiervan op de hoogte brengen. Indien de Klant geen contactpersonen heeft aangeduid, wordt de persoon die de Overeenkomst inzake logistieke dienstverlening namens de Klant heeft afgesloten, geacht de contactpersoon te zijn.
b-Communiceer tijdig alle gegevens met betrekking tot de goederen en de verwerking daarvan waarvan hij weet of behoort te weten dat deze van belang zijn voor de Dienstverlener.
c- de Dienstverlener schriftelijk, stipt, in de gevraagde vorm en op de gevraagde wijze te voorzien van alle gegevens die de Dienstverlener beweert nodig te hebben voor de goede uitvoering van het Contract voor het verlenen van logistieke diensten. In het geval van gevaarlijke goederen, is de Opdrachtgever verplicht om de Dienstverlener te voorzien van alle documenten en instructies vervat in ADR, ADNR en IMDG conventies en voorschriften, evenals MSDS bladen, etc., nauwkeurig en schriftelijk.
5.2- De Opdrachtgever is volledig verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de Dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en van de van hemzelf of van Derden afkomstige documenten. Voor zover de uitvoering van de Logistieke Diensten en/of het Meerwerk wordt vertraagd of bemoeilijkt doordat de overeengekomen goederen, gegevens en/of documenten niet tijdig of niet juist zijn aangeleverd, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en schade voor rekening van de Opdrachtgever.
5.3- De Klant is ook aansprakelijk voor milieuschade, schade of letsel geleden door de Dienstverlener, zijn werknemers, zijn personeel of eventuele onderaannemers als gevolg van onvolledige, onjuiste of dubieuze informatie over de aard van de goederen.
5.4- De Klant moet de Dienstverlener nauwkeurig en schriftelijk informeren over de vergunningen die nodig zijn voor de uitvoering van zijn taken in het kader van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst(en).
5.5 Opdrachtgever verplicht zich de overeengekomen zaken op de overeengekomen plaats, tijd en wijze, verpakt in tenminste een geschikte, voldoende verpakking en in een staat van veilig vervoer, vergezeld van een vervoersdocument en zodanige andere documenten als aan de zijde van Opdrachtgever wettelijk vereist zijn, aan Dienstverlener ter beschikking te stellen, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
5.6- De Klant verbindt er zich toe om binnen de gestelde betalingstermijn de overeengekomen prijs voor de Logistieke Diensten en de door de Logistieke Dienstverlener gemaakte kosten voor het Meerwerk te betalen, evenals de kosten bedoeld in artikel 3, 3de lid (e).
5.7 Opdrachtgever verplicht zich Dienstverlener te vrijwaren voor alle aanspraken van Derden ter zake van schade die direct of indirect is veroorzaakt door de goederen, door onvoldoende of onjuiste verpakking van de goederen, of door enig handelen of nalaten van Opdrachtgever, diens ondergeschikten of andere personen van wiens diensten Opdrachtgever gebruik maakt.
5.10- De Klant aanvaardt elke wijziging van de tarieven met betrekking tot het maken van kosten en/of het dragen van kosten (met inbegrip van nieuwe belastingen), die onbekend zijn op het ogenblik van het sluiten van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst en die de Klant ook zou hebben moeten dragen indien hij de in de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst bepaalde activiteiten voor eigen rekening zou hebben uitgevoerd. Bij de aanvang van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst bepalen de partijen de voorwaarden voor de automatische indexering van de tarieven. Bij gebrek hieraan worden de tarieven aangepast aan de index van de consumptieprijzen, zoals gepubliceerd op de website van de FOD Economie.
5.11- De Klant verbindt zich ertoe om tegen kostprijs de kosten te betalen voor de verwijdering en recyclage van verpakkingen en afval die voortvloeien uit de uitvoering van de Logistieke Diensten.
6 Verantwoordelijkheden van de directeur.
6.1 De Afnemer is aansprakelijk voor alle schade en kosten veroorzaakt door hemzelf en door personen die in zijn opdracht werken en/of door hem zijn aangesteld en/of door de goederen die het voorwerp uitmaken van de Overeenkomst tot logistieke dienstverlening.
6.2- Indien Opdrachtgever de in artikel 5.1 van deze Algemene Voorwaarden bedoelde gegevens en bescheiden niet tijdig verstrekt, dan wel de overeengekomen zaken niet op het overeengekomen tijdstip of binnen de overeengekomen termijn, op de overeengekomen wijze en plaats, in een deugdelijke, voldoende en veilig te vervoeren verpakking, alsmede de in artikel 5.5 van deze Algemene Voorwaarden bedoelde bescheiden ter beschikking stelt, is Opdrachtgever verplicht deze werkzaamheden zo spoedig mogelijk, kosteloos en op de overeengekomen wijze voor Dienstverlener te verrichten. Indien Dienstverlener tevens kosten heeft gemaakt als gevolg van het niet nakomen door Opdrachtgever van zijn verplichtingen als bedoeld in artikel 5.1 en artikel 5.5 van deze algemene voorwaarden, is Opdrachtgever voor deze kosten aansprakelijk tot een maximum van 30.000 euro per gebeurtenis.
6.3 Indien de Klant herhaaldelijk zijn verplichtingen niet nakomt, kan de Logistieke Dienstverlener, onverminderd zijn recht op schadevergoeding, de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst beëindigen/herroepen, nadat hij de Klant schriftelijk een laatste redelijke termijn heeft gesteld en indien de Klant na afloop van deze termijn nog steeds niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. In dat geval is de Klant aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade.
6.4 De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat de goederen afdoende verzekerd zijn, in ieder geval tegen brand, blikseminslag, ontploffing, vallende luchtvaartuigen, storm- en waterschade, overstroming en diefstal. In dergelijke gevallen doen de Klant en de verzekeraar van de Klant afstand van elk verhaal tegen de Dienstverlener en derden. De Klant zal ook verantwoordelijk zijn voor de verwijdering en behandeling van beschadigde goederen. De toegang tot het terrein wordt geregeld door artikel 3.3(g) en door het huishoudelijk reglement van de Dienstverlener. Bovendien zal de Klant alle kosten betalen die worden veroorzaakt door de verwijdering en behandeling van goederen die zijn beschadigd door brand of overstroming, evenals alle kosten van welke aard dan ook die daaruit voortvloeien, zoals de kosten voor het schoonmaken of saneren van het terrein of de faciliteiten, onverminderd het bepaalde in artikel 6, 1e lid.
7 Voorschrift.
Alle vorderingen waartoe de Overeenkomst tot logistieke dienstverlening aanleiding geeft, met inbegrip van deze die voortvloeien uit een terugbetalingsclausule, verjaren na een termijn van één jaar te rekenen vanaf de dag volgend op die waarop de Klant kennis heeft of had moeten hebben van het feit of de gebeurtenis die aanleiding geeft tot de vordering. Op straffe van verval moeten alle vorderingen schriftelijk worden meegedeeld: een vordering met betrekking tot zichtbare schade, onmiddellijk na de Levering, en elke vordering met betrekking tot verborgen schade, binnen de 7 Werkdagen na de Levering.
8.Duur en beëindiging van het Contract voor logistieke dienstverlening :
8.1- Tenzij tussen partijen anders is overeengekomen, is de Overeenkomst tot logistieke dienstverlening aangegaan voor een periode van minimaal 12 maanden met een opzegtermijn van minimaal 2 maanden.
8.2- In geval van liquidatie, insolventie en/of faillissement van één van de partijen of de aanstelling van een curator voor één van de partijen, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder voorafgaande gerechtelijke tussenkomst. Indien de Dienstverlener reeds begonnen is met de uitvoering van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst, geldt de opzegging enkel voor de toekomst en is de Klant een prijs verschuldigd die overeenstemt met het reeds uitgevoerde gedeelte van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst.
8.3 In geval van overmacht die langer dan 30 dagen duurt, heeft de Klant het recht om het Contract onmiddellijk te beëindigen, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op vergoeding van enig verlies als gevolg van deze beëindiging.
9- Betalingsvoorwaarden:
9.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn alle facturen van Dienstverlener contant en netto betaalbaar te Fleurus (België), in euro's en binnen 30 dagen na factuurdatum.
9.2 Indien de Klant binnen de 10 kalenderdagen na factuurdatum geen opmerkingen, gedetailleerde en gemotiveerde klachten of protesten heeft geformuleerd, wordt de factuur geacht definitief en zonder voorbehoud door de Klant te zijn aanvaard. Klachten van de Klant 10 kalenderdagen of meer na de factuurdatum zijn onontvankelijk.
9.3 Indien Opdrachtgever de facturen van Dienstverlener niet op de vervaldag betaalt, is Opdrachtgever van rechtswege en zonder ingebrekestelling aan Dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 10% van het bedrag van de openstaande factuur, met een minimum van 75,00 euro als schadevergoeding. De Klant is eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest van 1% per begonnen maand verschuldigd aan de Dienstverlener. Bovendien zullen alle aan de Klant verleende betalingsfaciliteiten worden ingetrokken en zullen alle andere openstaande facturen onmiddellijk opeisbaar zijn.
9.4 Indien de Opdrachtgever de overeengekomen betalingstermijnen niet naleeft, behoudt de Dienstverlener zich tevens het recht voor om de uitvoering van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst(en) op te schorten.
9.5 Behoudens uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Dienstverlener, is Opdrachtgever niet gerechtigd tot verrekening van door Opdrachtgever aan Dienstverlener verschuldigde bedragen, lasten en/of facturen met door Dienstverlener aan Opdrachtgever verschuldigde bedragen, lasten en/of facturen.
10 Garanties :
10.1 De Dienstverlener heeft een retentierecht op de goederen en documenten die hij in verband met de Logistieke Dienstverlening onder zich heeft. Hij kan dit retentierecht slechts uitoefenen voor hetgeen hem verschuldigd is of wordt in verband met de Logistieke Dienstverlening. Hij kan dit recht ook uitoefenen met betrekking tot de goederen bij wijze van terugbetaling.
10.2 Dienstverlener kan dit retentierecht tevens uitoefenen voor hetgeen Opdrachtgever nog aan Dienstverlener verschuldigd is uit hoofde van eerdere Logistieke Dienstverleningsovereenkomsten die zijn beëindigd.
10.3 De Dienstverlener heeft ook het recht om zijn retentierecht uit te oefenen met betrekking tot een voorschot waarop hij recht heeft in het kader van een restitutie, waarvoor hij geen zekerheid hoeft te aanvaarden.
10.4 Alle goederen, documenten en bedragen die Dienstverlener uit hoofde van de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst onder zich heeft, strekken mede tot onderpand voor alle vorderingen die Dienstverlener op Opdrachtgever heeft.
10.5 Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling van de bedragen die hij aan de Dienstverlener verschuldigd is en waarover de Dienstverlener krachtens de voorgaande leden een retentie- en/of pandrecht heeft, kan de Dienstverlener, na verkregen machtiging van de rechter, voor eigen rekening maar op kosten van de Opdrachtgever de opgeslagen goederen verkopen, overeenkomstig de Wet van 05.05.1872.10.6 De Dienstverlener heeft tevens het recht om op verzoek het pandrecht te laten vervangen door een gelijkwaardige garantie, waarvan alleen hij de waarde zal mogen bepalen.
11 Toepasselijk recht - Bevoegdheid :
11.1 Deze Overeenkomst en alle Overeenkomsten inzake Logistieke Dienstverlening tussen de Klant en de Dienstverlener worden beheerst door het Belgisch recht.
11.2 Elk geschil betreffende het sluiten, de geldigheid, de interpretatie en/of de uitvoering van deze Algemene Voorwaarden en van het/de tussen Partijen gesloten Contract(en) voor het verlenen van logistieke diensten valt onder de uitsluitende bevoegdheid van de Rechtbanken en Tribunalen van het arrondissement Charleroi, afdeling Charleroi.
Alle rechten voorbehouden. Disgrobel 2021 mogelijk gemaakt door www.Infostrategy-int.be